Den 26. november 1974 blev Baileys Original Irish Cream lanceret. 40 år senere er det irske eventyr blevet til verdens førende likør med flere end 82 millioner solgte flasker årligt i 160 lande over hele verden.
Det har vist sig at være en særdeles god idé at udvikle en likør, hvor irsk whiskey blandes med fløde, kakao og vanilje. Den præcise opskrift på den cremede likør, som nu fylder 40 år, er stadig en velbevaret hemmelighed, men ophavsmanden, Steve Wilson, formåede at ramme smagsløgene hos mange.
Den irske kakaolikør er ikke mindst meget populær i Danmark, hvor en undersøgelse foretaget af YouGov viser, at kendskabet til likøren blandt respondenterne er på hele 98 procent. Samtidig svarer 65 procent af kvinderne, at de drikker Baileys, mens 44 procent af mændene gør det.
I 2013 fik Baileys et nyt flaskedesign, hvor den buttede flaske blev skiftet ud med en højere og mere slank en af slagsen. Samme år fik Baileys også en luksuriøs lillesøster, Baileys Chocolat Luxe, der er fyldt med ægte belgisk chokolade. Chocolat Luxe er i øvrigt blevet udviklet af Anthony Wilson, der er søn af Steve Wilson – manden bag den originale Baileys. Der er dog ingen tvivl om, at det er storesøster og den runde fødselar, der er verdensstjernen, og som har gjort Baileys til det 8. største spiritusmærke i verden.
Baileys er verdens bedst sælgende flødelikør og er en unik blanding af irsk whiskey, fløde, kakao og vanilje. Den har vundet flere medaljer end nogen anden konkurrent i den prestigefyldte San Francisco World Spirits Award. Baileys er ejet af Diageo, som er verdens førende spiritusproducent.