Som spiritus er vodkaen en af verdens meste foretrukne. Dens præcise oprindelse fortaber sig i historiens tåger, men den benhårde konkurrence kræver nytænkning. En variant af Smirnoff med bladguld er nu lanceret herhjemme.
Vodka er en klar alkoholisk drik med en alkoholprocent på 35-60 procent. Ordet stammer fra russisk og betyder “vand”. Den ukrydrede brændevin fremstilles af korn som rug og hvede, men kan også brygges på kartofler. Det præcise oprindelsessted for vodkaen fortaber sig i historiens tåger, men det menes at være i Vestrusland, Polen, Ukraine, Hviderusland eller Skandinavien. Vodka er beskrevet første gang i Europa i en række optegnelser fra Polen i 1405.
Et af verdens største vodkamærker er Smirnoff, der oprindeligt startede som et lille destilleri i Moskva hos Pyotr Arsenjevitj Smirnov (1831–1898). Som den første fandt den nytænkende Smirnov på at filtrere vodkaen igennem kul, hvilket gjorde den ekstremt ren og klar. Denne metode gjorde vodkaen så populær, at Smirnov i 1880’erne sad på omkring to-tredjedele af vodkasalget i Moskva. Selv zaren i Sankt Petersborg drak Smirnovs vodka.
Grundlæggeren døde i 1889, og sønnerne førte virksomheden videre, men da vodkaindustrien i Rusland blev nationaliseret i 1904 startede en årelang nedtur for Smirnov-destilleriet, der kulminerede med den russiske revolution i 1917.
Her blev Smirnov-sønnen Vlademir dømt til døden fem gange af bolsjevikkerne i forbindelse med revolutionen, og han måtte flygte ud af landet. Til sidst slog han sig ned i Polen, og i 1925 åbnede et destilleri i Paris ved navn Smirnoff, der var den franske stavemåde.
Paris blev aldrig lykken for Vlademir Smirnov, og rettighederne til at producere og sælge Smirnoff i Nordamerika endte i 1938 hos John Martin fra den amerikanske føde- og drikkevarevirksomhed Heublein. Overtagelsen af Smirnoff blev af bestyrelsen i Heublein anset for vanvittig da amerikanerne var kendt for kun at drikke whisky, men ved at markedsføre Smirnoff som en hvid whisky blev gennembruddet sikret. Smirnoff bliver i dag produceret efter de samme principper som i 1860’erne, hvor vodkaen filtreres gennem kul i en proces med ti trin, der tager otte timer.
Hvert sekund bliver der solgt ti flasker Smirnoff, der er i dag er verdens største spiritusmærke målt på volumen. Smirnoff hører nu under den børsnoterede Diageo, der er en af verdens største spiritusvirksomheder med en lang række mærkevarer inden for spiritus, øl og vin som Johnnie Walker, Crown Royal, Buchanan’s, Bushmills, Cîroc, Ketel One, Captain Morgan, Baileys, Tanqueray og Guinness.
Konkurrencen i spiritusbranchen er dog benhård, og markedet for vodka er ingen undtagelse. Skal man skille sig ud fra mængden kræver det nye metoder. En nytænkning i branchen er vodka med guld, og den nye Smirnoff Gold er med flager af 23-karat guld flydende rundt i flasken et glamourøst indslag. Selve vodkaen er baseret på den klassiske Smirnoff Red No. 21, der er blevet tilsat flager af 23-karat guld samt naturlig kanel.
Guldflagerne flyder rundt i flasken, hvilket gør den spektakulær at se på. Normalt ville guldflagerne lægge sig i bunden af flasken, men Smirnoff har fået guldflagerne til at flyde rundt af sig selv.
Da Smirnoff Gold blev lanceret i Danmmark i sidste måned blev den nye Smirnoff med guldflager fulgt af opskrifter på drinks med et gyldent pift. En mulighed er en Smirnoff Golden Apple, der kræver 4 cl Smirnoff Gold, 10 cl æblejuice, et skvæt ahornsirup og en skive lime. Bruger man Smirnoff Gold i en drink, skal man tilsætte den som det sidste for at få guldflagerne til at flyde rundt i drinken og ikke falde til bunds i glasset.