839 mislykkede forsøg skulle der til før Baileys havde skabt en helt ny likør. Den store udfordring var at få fusionen mellem chokolade og whisky til at gå op i en højere enhed. I 1974 lanceredes Baileys Original Irish Cream, der blandede irsk whiskey med fløde, et strejf af kakao og vanilje. Dermed havde skaberen, Steve Wilson, lagt grundstenen til en af verdens mest populære likører. Baileys Original Irish Cream har vundet flere medaljer end nogen anden konkurrent i den prestigefyldte San Francisco World Spirits Award og hvert år sælges mere end 82 millioner flasker på verdensplan.
Sådanne tal kunne intimidere enhver, der ville efterfølge succesen, men nu har Baileys gjort forsøget. Manden bag er tilmed ingen ringere end skaberens egen søn, den kun 32-årige Anthony Wilson. Og overliggeren blev sat umådeligt højt da man forsøgte at gøre noget, der aldrig tidligere har kunnet fungere i praksis, nemlig at kombinere likør med chokolade til en formfuldendt drink.
Det lyder taknemmeligt når man skriver, at Baileys har lavet en ny, eksklusiv variant baseret på belgisk chokolade og irsk whiskey kaldet Baileys Chocolat Luxe. I virkeligheden er lanceringen et af branchens mest nyskabende produkter, idet man for første gang har kombineret chokolade med alkohol på en sådan måde, at chokoladeoplevelsen er bevaret. Dermed kan chokolade nu også nydes som en drink.
For den almindelige forbruger, der fra denne måned kan købe den nye halv-liters flaske fra Baileys i butikkerne, er det måske svært at forstå, at der bag den nye fusion af belgisk chokolade, irsk whiskey og fløde ligger tre års hårdt arbejde i forsknings- og udviklingslokalerne hos Baileys.
Hundredvis af smagsprøver og avanceret drinksalkymi var blot nogle af ingredienserne i det epokegørende projekt. Hidtil havde ingen kunnet bryde koden om hvordan man i praksis fik fusionen mellem chokolade og whiskey til at gå op i en højere enhed, men det krævede altså blot en søn, der fulgte i faderens fodspor.
Skabt i faderens ånd
Anthony J. Wilson er særlig af flere grunde. For det første har han i en alder af blot 32 år opnået en position som en af verdens førende spiritusudviklere. For det andet har han allerede 12 års erfaring hos Diageo, der står bag Baileys og er en af verdens største spiritusvirksomheder. For det tredje er han søn af Steve Wilson, der ledte det team, som udviklede den oprindelige Baileys Original Irish Cream.
Anthony Wilson har takket været sin metodiske udvikling opnået en position som den førende spiritusudvikler i undersøgelses- og udviklingsteamet hos Diageos Woodside Technical Centre i Storbritannien. Her eksperimenterer han med drinksudvikling ud fra en baggrund inden for madvidenskab og teknologi.
Hans interesse i drinksinnovation startede i en tidlig alder, da hans far introducerede ham for drinksalkymi. Som spiritusudvikler hos Diageo har Anthony Wilson været involveret i et væld af innovationer. Det var hans forkærlighed for chokolade, der fik ham til at følge drømmen om at fusionere belgisk chokolade og alkohol til en likør, der kunne give samme multisensoriske oplevelse som et stykke chokolade.
Samarbejde med chohokoladefabrikant
Folk har før forsøgt at kombinere chokolade med spiritus, men chokolade er så solidt, at det er svært at udvikle til en drink. Ikke desto mindre var det netop visionen for Anthony Wilson og hans forskningsteam: at skabe en drink, der gav en ægte chokoladeoplevelse og både indeholdt sødmen fra den første bid og den bitre eftersmag af kakao.
Ifølge visionen skulle det nye produkt være ”chokolade i et glas”. Det skulle være som at nyde en drink med smeltet chokolade. Det satte rammerne for hele projektet og man startede med at se på hvordan chokolade helt basalt påvirker os, når vi spiser det.
Første stop på en tre år lang rejse blev udvælgelsen af den rette chokolade. Teamet kunne ikke bare tage chokoladen ned fra hylden, fordi man ville have ganske specifikke egenskaber og smagsnuuancer. I samarbejde med en chokoladefabrikant rejste Anthony Wilson gennem tre lande og smagte personligt på over 200 varianter af verdens bedste chokolade. Ingen af dem var perfekte til formålet, så til sidst udviklede de en skræddersyet chokolade, der kunne komplementere drinken og give den rette, behagelige oplevelse af smeltet chokolade.
Svært at knække koden
Valget af chokolade gjorde det dog ikke. Det viste sig snart uhyre svært at knække koden, og det blev en rejse med højdepunkter og lavpunkter. Hver gang man løste ét problem, opstod et andet. Udfordringen lå i kombinationen af smag, farve og konsistens. Den nye likør skulle have den rette smag, den rette farve og den rette konsistens.
Konsistensen var et af de afgørende problemer. Konsistensen skulle være silkeblød, men når man mikser fast chokolade i en vædske resulterer det i et grumset glas, og en grumset drink tager sig sjældent særlig appetitlig ud.
En anden udfordring var at skabe den perfekte mørke chokoladefarve. Når man knuser chokolade og opløser den, vil kakaoen vende tilbage til sin originale farve, der i sin grundform indeholder lyserøde elementer. Og lyserødt passede ikke til en Baileys så man måtte tage udgangspunkt i den rette farve.
”Det var en uhyre svær balancegang. Vi var på teknologisk på forkant i dette projekt,” siger Anthony Wilson og forklarer, at den nye Baileys ikke er udviklet til en specifik geografisk målgruppe, men har et globalt afsæt.
Efter adskillige opskrifter og den ene videnskabelige udregning efter den anden fandt Wilsons team af spiritusforskere via studiet af materialers flyde- og deformationsegenskaber frem til den perfekte konsistens og tekstur.
Alle muligheder blev undersøgt i forfølgelsen af en chokoladeelskers drøm og på trods af de tekniske og smagsmæssige udfordringer under det tre år lange udviklingsprojekt, overvejede Anthony Wilson på intet tidspunkt at kaste håndklædet i ringen.
”Det har taget tre år, og undervejs var der tidspunkter, hvor vi var nødt til at overveje om det overhovedet var teknisk muligt at gøre det, vi ville. Det viste sig uhyre vanskeligt at omsætte den oprindelige vision til en succes i glasset. Nærmede vi os den perfekte farve opstod der måske et problem med konsistensen, og ændrede vi på smagen havde det indflydelse på farven. Det var en vanskelig balancegang, hvor vi til tider tog ét skridt frem og blev sat to tilbage. Men vi gav aldrig op for vi vidste, at visionen var rigtig,” fortæller Anthony Wilson.
Vejen til det færdige produkt gik altså over flere års videnskabelige eksperimenter, og uanset hvor vanskeligt det var at overføre visionen til praktisk succes, fortsatte Anthony Wilson og hans team ufortrødent. Nogle gange var det små ændringer, der gav de største fremskridt. Blandt andet nedsatte man undervejs alkoholprocenten med blot 1,3 %, hvilket fik whiskeyen til i langt højere grad at komplementere chokoladen frem for at overdøve den søde, røgede chokoladeoplevelse. Og efter 839 mislykkede forsøg var succesen omsider i glasset ved smagning nummer 840.
I faderens fodspor
Den nye likør er et foreløbigt højdepunkt i Anthony Wilsons karriere og han har naturligvis været bevidst om faderens store betydning som udvikleren af den originale Baileys. Anthony Wilson har dog aldrig følt, at han stod i faderens skygge med projektet, og indrømmer gerne, at han drømmer om, at den nye smagsvariant kan blive lige så epokegørende som faderens opfindelse af den originale Baileys.
”Det er mit håb, at den originale Bailyes og den nye Baileys Chocolat Luxe bliver de to flagskibe, der skal drive Baileys frem i de næste årtier,” siger Anthony Wilson.
Det afgørende element, der skal gøre Baileys Chocolat Luxe til en succes er det emotionelle omkring chokoalde, som folk er meget passionerede omkring. Ideen bag Baileys Chocolat Luxe om at skabe ”quality chocolate in a bottle” er et gennembrud indenfor drinksalkymien, der kan sammenlignes med faderens arbejde, da han i 1974 lancerede det originale brand.
Den første prøvesmagning
Baileys Chocolat Luxe, der har en alkoholprocent på 15,7 % og sælges i flasker på 50 cl., lanceres globalt i denne måned. Da redaktionen som en af de første i Danmark smagte den nye chokoladelikør var det spontane udbrud ”Jamen, det er jo chokolade!” Og det er det. Chokolade i et glas. Så har man hang til god chokolade og en likør kan de to passioner nu forenes
I den nye likør indgår madagaskisk vanilje og 30 gram ægte belgisk chokolade per flaske, hvilket er med til at give likøren samme smag som kvalitetschokolade samtidig med, at de cremede karameltoner fra den traditionelle Baileys er bevaret.
De 839 prøvesmagnginger, som Anthony Wilson og hans team måtte igennem, før succesen var i hus, har ikke været forgæves. Det smager ganske enkelt fremragende og er opfyldelsen af visionen om at fusionere chokolade og likør til noget helt nyt. Til chokolade i et glas.